Opruimen weer zien als bevrijdend!
Puur om het feit dat jij op mijn blog terecht bent gekomen, denk ik dat jij op zoek was naar tips voor het opruimen van jouw huis.
Mijn vermoeden is dan, dat jij opruimen eigenlijk best lastig vindt.
En daar komt mindset om de hoek kijken. Hoe zie jij opruimen? Ik raad het al, die emoties zijn niet heel positief, of wel?
Opruimen wordt vaak opgevat als bedreigend, kan jij het gaan zien als bevrijdend?
Ik help je vast op weg. Kleine waarschuwing is wel gepast, een chaotische situatie is nooit in een keer opgelost! Maar elk stapje is er 1.
1. Maak een plan.
Denk na over welke rommel je wilt opruimen, en wat het doel van de plek moet zijn. Bedenk ook even wat je nodig hebt om de klus te klaren, maar overdenk dit niet! Ren niet eerst naar IKEA om allemaal mooie bakjes te kopen. Wil je dit wel, kan dat ook op een ander moment nadat de plek is opgeruimd. Dan zie je zelfs beter wat je eigenlijk (toch niet) nodig hebt.
2. Vele kleine stapjes samen maken een marathon
Begin klein en pak regelmatig een kleine opruimklus aan. Blijf bij je opruim plek, loop dus niet steeds weg! Wil je spullen op een andere plek opbergen? Verzamel deze zaken dan ergens direct in de omgeving van de plek die je opruimt. Pas als je helemaal klaar bent, ga je deze spullen naar hun nieuwe plek brengen.
3. Zorg voor een goede basis
Berg spullen op daar waar ze gebruikt worden. Klinkt dat wel erg logisch? Pak eens een paar post-its en begin met opschrijven wat je bijvoorbeeld in jouw woonkamer allemaal doet. Echt alles! En waar liggen dan de spullen die voor deze activiteiten nodig zijn?
4. Geef je spullen een vaste plek
Berg je post altijd meteen na aankomst op dezelfde plek op. Je afstandsbedieningen op een vaste plek. Batterijen op een vaste plek etc.
5. Bewaar spullen niet onnodig
Bewaar geen dingen omdat ze ooit nog wel eens van pas kunnen komen. Onthoudt hierbij de 20/20 regel. Dingen die je voor minder dan €20 binnen een straal van 20km makkelijk weer kunt kopen, kunnen eigenlijk weg. Let wel, ik heb het over spullen die je niet vaak tot bijna nooit gebruikt. Vaak zal je zien, dat mocht je zo’n item nodig hebben, je het vaak ook makkelijk ergens kan lenen.
En zo heb ik er nog een. Bewaar niet 20 jaar lang speelgoed op je zolder, die uiteindelijk maar 20 maanden gebruikt worden door kleinkinderen.
6. Kijk kritisch naar je administratiesysteem
Zorg voor een goed werkend administratiesysteem, die op de plek staat waar jij jouw post uit de envelop haalt. Zo voorkom je dat papieren gaan rondslingeren en jij ze kwijtraakt.
7. Begrens jezelf
Stel voor jezelf een aantal regels op waarin je met jezelf afspraken maakt. Bijvoorbeeld: Heb ik dit ècht nodig? Als ik dit nu koop, wat gaat er dan weg? Als je iets wilt kopen en het is niet urgent, stel het even uit. Kijk na een paar dagen eens of je het item nog steeds nodig hebt.
Mijn hoop is, dat dit jou houvast geeft. Dat het jou op de lange termijn iets geeft om op terug te vallen bij het opruimen.
Om terug te komen op het begin van dit verhaal:
Met welke vraag kwam jij op mijn blog terecht? Vraag hem hieronder, dan wijd ik er een blog aan!